Uczeń:
1)
przedstawia czynniki środowiska niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmów
w środowisku lądowym i wodnym;
2) wskazuje,
na przykładzie dowolnie wybranego gatunku, zasoby, o które konkurują jego
przedstawiciele między sobą i z innymi gatunkami,
przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej;
3)
przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej roślinożernych ssaków,
adaptacje zwierząt do odżywiania się pokarmem roślinnym;
podaje przykłady
przystosowań roślin służących obronie przed zgryzaniem;
4)
przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej mięsożernych ssaków, adaptacje
drapieżników do chwytania zdobyczy; podaje przykłady obronnych adaptacji ich ofiar;
5)
przedstawia, na przykładzie poznanych pasożytów, ich adaptacje do pasożytniczego trybu życia;
6) wyjaśnia,
jak zjadający i zjadani regulują wzajemnie swoją liczebność;
7) wykazuje,
na wybranym przykładzie, że symbioza (mutualizm) jest wzajemnie korzystna dla
obu partnerów;
8) wskazuje żywe
i nieożywione elementy ekosystemu; wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi
zależnościami;
9) opisuje
zależności pokarmowe (łańcuchy i sieci pokarmowe) w ekosystemie, rozróżnia
producentów, konsumentów i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii
i przepływie energii przez ekosystem.
Wymagania są dosłownym cytatem z podstawy programowej czyli opisują co trzeba wiedzieć, aby zdać egzamin.
POJĘCIA, które trzeba znać:
EKOLOGIA
POPULACJA
BIOCENOZA
EKOSTSTEM
BIOTOP
linki do zadań z ekologii znajdziesz tu
Zadanie z ekologii na egzaminie (zadanie 3) z roku 2016 tutaj
Zadanie z ekologii na egzaminie (zadanie 3) z roku 2016 tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz