- test do pobrania na stronie http://www.ebiologia-gim4zory.pl/rosl_budowa.php
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego – klasa III - G4 Żory.........................................................................................................................................................................................................................................
BUDOWA ORGANIZMU ROŚLINNEGO1. Na podstawie opisu rozpoznaj, a potem wskaż właściwą nazwę tkanki roślinnej:Tkankę tę tworzą martwe komórki, których ściany poprzeczne zupełnie zaniknęły.Komórki tworzą w ten sposób długie przewody, służące do transportu wody i soli mineralnych.A.tkanka miękiszowa – spichrzowaB.tkanka przewodząca – drewnoC.tkanka wzmacniająca – zwarcicaD.tkanka przewodząca – łyko2. Na podstawie opisu rozpoznaj, a potem wskaż właściwą nazwę tkanki roślinnej:Tkankę tę tworzy jedna warstwa cienkościennych komórek, silnie do siebie przylegających. Niektóre komórki tworzą tu aparaty szparkowe.A.tkanka miękiszowa – spichrzowaB.tkanka okrywająca – skórkaC.tkanka okrywająca – korekD.tkanka wzmacniająca – zwarcica3. Komórki tej tkanki mają zgrubiałe ściany, a ich odpowiednie rozmieszczenie w roślinie zapewnia wytrzymałość na czynniki dynamiczne (tj. wiatr) i statyczne (np. masa owoców). Jest to tkanka:A.twórczaB.okrywającaC.przewodzącaD.wzmacniająca4. Zwarcica jest żywą tkanką wzmacniającą. Jej obecność chroni łodygę przed złamaniem. Taką funkcję zwarcica może pełnić dzięki odpowiedniej budowie:A.cytoplazmyB.chloroplastówC.błony komórkowejD.ściany komórkowej5. Na lekcji biologii obserwowano preparaty mikroskopowe tkanki okrywającej. Jeden wykonany został z korzenia kiełkującego nasiona fasoli, drugi - ze skórki liścia grubosza, trzeci – z gałązki brzozy. Oceń poprawność stwierdzeń:5.1. Włośniki zaobserwowano na skorce grubosza.¨P¨F5.2. Aparaty szparkowe były obecne na zdrewniałej gałązce brzozy.¨P¨F5.3. Korek widoczny był na korzeniu kiełkującej fasoli.¨P¨F6. Uczniowie przeprowadzili doświadczenie dowodzące transportu barwników rozpuszczonych w wodzie. Do dwóch probówek nalali dwa różne barwniki spożywcze: czerwony i niebieski. Łodygę białego goździka przycięli na długość 15 cm, a jej końcówkę rozcięli na pół. Każdą połówkę ostrożnie włożyli do innej próbówki. Już po godzinie zaobserwowali, że część białego kwiatu miała czerwone kreski na płatkach, a druga część – niebieskie.Uzupełnij zdanie, wybierając odpowiedzi spośród A-D.Zmiana zabarwienia jest wynikiem obecności tkanki ¨A / ¨B, w której występują ¨C / ¨D transportujące wodę i rozpuszczone w niej sole mineralne (w tym przypadku: barwniki).A – miękiszowej C - naczyniaB – przewodzącej D - rurki sitowe7. Sok z brzozy był pity już przez naszych słowiańskich przodków. Ta słodka ciecz, której dziś przypisuje się właściwości lecznicze, pozwalała na wzmocnienie organizmu po zimie. Sok zbierano wczesną wiosną przez płytkie nacięcie pnia drzewa. Ze zranienia wypływała ciecz zawierająca związki organiczne wytworzone w liściu przed zimą, a potem gromadzone w komórkach tej tkanki, która przewodzi w roślinie asymilaty z liści do korzeni.Uzupełnij informację, wybierając poprawne odpowiedzi A-B oraz 1-2.
Po nacięciu pnia brzozy wczesną wiosnąze zranienia wypływa¨A woda z solamimineralnymiktóra jest transportowana w roślinie przez¨1 naczynia
w drewnie.¨B ciecz z produktami
fotosyntezy¨2 rurki sitowew łyku.8. Miękisz asymilacyjny obecny jest w:A.korzeniu marchwiB.cierniach kaktusaC.liściu topoliD.kłączu paproci9. Miękisz spichrzowy obecny jest w :A.liściach cebuliB.korzeniu marchwiC.bulwie ziemniakaD.wszystkich wymienionych organach10. Masz wykonać preparat mikroskopowy miękiszu wodnego. Wykorzystasz do tego celu:A.korzeń burakaB.liść aloesuC.liść kaktusaD.wszystkie wymienione organy11. Zasadnicza funkcja liścia to:A.ochrona kwiatuB.magazynowanie wodyC.odżywianie roślinyD.transport wody i składników odżywczych12. Rolą łodygi jest:A.podtrzymywanie liści, kwiatów i owocówB.transport wody i soli mineralnychC.transport substancji odżywczych (asymilatów)D.wszystkie odpowiedzi są prawidłowe13. Istotnym przystosowaniem liści do przeprowadzania procesu fotosyntezy jest:A.cienka, przezroczysta skórka przepuszczająca światłoB.obecność gęstej sieci wiązek przewodzących, transportujących m.in. wodę i sole mineralneC.obecność miękiszu asymilacyjnego z dużą ilością chloroplastówD.wszystkie odpowiedzi są poprawne14. System korzeniowy taki jak na rysunku A występuje u:A.sosnyB.marchwiC.słonecznikaD.kukurydzy15. Liść taki jak na rysunku B możemy zaobserwować u:A.paprociB.jesionuC.robinii akacjowejD.wszystkich wymienionych16. Wybierz spośród podanych odpowiedzi A-D ten zestaw, w którym poprawnie przyporządkowano modyfikację łodygi do odpowiedniego rysunku.A.łodyga spichrzowakłączebulwarozłogiB.cierniełodyga spichrzowarozłogissawkiC.łodyga wodonośnarozłogibulwakłączeD.łodyga asymilacyjnałodygakłączebulwa17. Wybierz ten wiersz tabeli (A-D), w którym rodzajom zmodyfikowanych liści przyporządkowano odpowiednie przykłady roślin.liście spichrzoweliście pułapkoweliściewabiąceliścieczepneAcebulapoinsecjadzbanecznikbluszczBgroszekpoinsecjapoinsecjacebulaCkapustadzbanecznikpoinsecjagroszekDcebulamuchołówkagroszekpoinsecja18. Mama poprosiła cię o zrobienie zakupów. Na liście znalazły się cztery warzywa: ziemniaki, kalafior, ogórek i marchew. Warzywo to słowo bardzo często używane w mowie potocznej, oznaczające roślinę lub jej część, która może być pokarmem dla człowieka. Warzywem mogą być więc korzenie, kwiaty, owoce, liście lub całe pędy. Wskaż, które warzywo z twojej listy zakupów jest w rzeczywistości owocem:A.bulwa ziemniakaB.ogórekC.główka kalafioraD.marchew19. Bluszcz to pnącze, które wspina się po ścianie lub pniu drzewa, przyczepiając się do tego podłoża za pomocą:A.łodygi wijącejB.korzeni czepnychC.wąsów czepnychD.ssawek20. Muchołówka wabi owady, które staną się jej ofiarą za pomocą:A.kwiatówB.liści pułapkowychC.ssawekD.owoców21.Rośliny bagienne są w stanie utrzymać się w grząskim podłożu dzięki:A.korzeniom podporowymB.korzeniom czepnymC.rozłogomD.kłączom22. Rysunek przedstawia truskawkę.Organ wskazany na rysunku strzałką służy do:A.rozmnażania bezpłciowegoB.rozmnażania płciowegoC.magazynowania substancji odżywczychD.pobierania wody i soli mineralnych23. Rysunek przedstawia ziemniaka.Poniżej podano funkcje wybranych organów rośliny:1.rozmnażanie płciowe2.rozmnażanie bezpłciowe3.gromadzenie substancji zapasowych4.pobieranie wody i soli mineralnych5.przeprowadzanie wymiany gazowejOrgan wskazany na rysunku strzałką pełni funkcje:A.1 i 2B.2 i 3C.3 i 4D.4 i 524. Rysunek przedstawia kaktusa.Poniżej podano funkcje wybranych organów rośliny:1.rozmnażanie płciowe2.rozmnażanie bezpłciowe3.gromadzenie wody4.pobieranie wody i soli mineralnych5.przeprowadzanie fotosyntezy6.ochrona przed zwierzętamiŁodyga tej rośliny służy do:A.1 i 3B.2 i 5C.3 i 4D.3 i 525. Uzupełnij zdania, wybierając odpowiedzi spośród A-H.Stężenie roztworu w glebie jest ¨A / ¨B, niż stężenie roztworu w komórkach korzenia. Pobieranie wody przez korzeń odbywa się w ¨C / ¨D . Stąd woda dostaje się w głąb korzenia do tkanki ¨E / ¨F , która transportuje ją w górę łodygi. Podczas ¨G / ¨H woda w postaci pary wodnej wydostaje się z liści przez aparaty szparkowe.A – niższe B - wyższeC – stożku wzrostu D – strefie włośnikowejE – miękiszowej F – przewodzącejG – transpiracji H – osmozy26. Które cechy kwiatu są przystosowaniem do wiatropylności?1.wytwarzanie dużych, barwnych płatków korony2.wytwarzanie bardzo dużej ilości lekkiego pyłku3.wytwarzanie długich nitek pręcików4.wydzielanie intensywnego zapachu5.wytwarzanie ciężkiego, lepkiego pyłkuA. 1 i 4B. 2 i 4C. 2 i 3D. 4 i 527. Która część ziarniaka pełni podobną funkcję jak żółtko jaja?A.łupinaB.owocniaC.bielmoD.zarodek28. Zarodek kukurydzy znajdujący się w ziarniaku:A.odżywia się autotroficznie, oddycha beztlenowoB.odżywia się kosztem bielma, oddycha tlenowoC.odżywia się kosztem łupiny owocowo-nasiennej, oddycha tlenowoD.odżywia się kosztem bielma, oddycha beztlenowo29. Na proces kiełkowania nasion mają wpływ:A.temperatura i wodaB.światło i temperaturaC.dwutlenek węgla i wodaD.dwutlenek węgla i światło
Odpowiedź do zadania gimnazjalnego: znajdującego się tutaj
rośliny okrytonasienne (bo tylko okrytonasienne wytwarzają owoce)
niedziela, 16 kwietnia 2017
Odpowiedzi do zadań z poprzedniego postu
Odpowiedzi do testu BUDOWA ORGANIZMU ROŚLINNEGO:
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz