niedziela, 16 kwietnia 2017

Odpowiedzi do zadań z poprzedniego postu

Odpowiedzi do testu BUDOWA  ORGANIZMU  ROŚLINNEGO:
  1. test do pobrania na stronie http://www.ebiologia-gim4zory.pl/rosl_budowa.php

    Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego –  klasa III  -  G4 Żory
    .........................................................................................................................................................................................................................................
     
     





    BUDOWA ORGANIZMU ROŚLINNEGO


    1. Na podstawie opisu rozpoznaj, a potem wskaż właściwą nazwę tkanki roślinnej:

    Tkankę tę tworzą martwe komórki, których ściany poprzeczne zupełnie zaniknęły.
    Komórki tworzą w ten sposób długie przewody, służące do transportu wody i soli mineralnych.

    A.tkanka miękiszowa – spichrzowa          
    B.tkanka przewodząca – drewno
    C.tkanka wzmacniająca – zwarcica           
    D.tkanka przewodząca – łyko


    2Na podstawie opisu rozpoznaj, a potem wskaż właściwą nazwę tkanki roślinnej:

    Tkankę tę tworzy jedna warstwa cienkościennych komórek, silnie do siebie przylegających. Niektóre komórki tworzą tu aparaty szparkowe.

    A.tkanka miękiszowa – spichrzowa          
    B.tkanka okrywająca – skórka
    C.tkanka okrywająca – korek                   
    D.tkanka wzmacniająca – zwarcica


    3. Komórki tej tkanki mają zgrubiałe ściany, a ich odpowiednie rozmieszczenie w roślinie zapewnia wytrzymałość na czynniki dynamiczne (tj. wiatr) i statyczne (np. masa owoców). Jest to tkanka:
    A.twórcza
    B.okrywająca
    C.przewodząca
    D.wzmacniająca


    4. Zwarcica jest żywą tkanką wzmacniającą. Jej obecność chroni łodygę przed złamaniem. Taką funkcję zwarcica może pełnić dzięki odpowiedniej budowie:
    A.cytoplazmy
    B.chloroplastów
    C.błony komórkowej
    D.ściany komórkowej


    5. Na lekcji biologii obserwowano preparaty mikroskopowe tkanki okrywającej. Jeden wykonany został z korzenia kiełkującego nasiona fasoli, drugi - ze skórki liścia grubosza, trzeci – z gałązki brzozy. Oceń poprawność stwierdzeń:

    5.1. Włośniki zaobserwowano na skorce grubosza.
    ¨P
    ¨F
    5.2. Aparaty szparkowe były obecne na zdrewniałej gałązce brzozy.
    ¨P
    ¨F
    5.3. Korek widoczny był na korzeniu kiełkującej fasoli.
    ¨P
    ¨F

    6. Uczniowie przeprowadzili doświadczenie dowodzące transportu barwników rozpuszczonych w wodzie. Do dwóch probówek nalali dwa różne barwniki spożywcze: czerwony i niebieski. Łodygę białego goździka przycięli na długość 15 cm, a jej końcówkę rozcięli na pół. Każdą połówkę ostrożnie włożyli do innej próbówki. Już po godzinie zaobserwowali, że część białego kwiatu miała czerwone kreski na płatkach, a druga część – niebieskie.
    Uzupełnij zdanie, wybierając odpowiedzi spośród A-D.

    Zmiana zabarwienia jest wynikiem obecności tkanki   ¨A / ¨B,  w której występują ¨C / ¨D  transportujące wodę i rozpuszczone w niej sole mineralne (w tym przypadku: barwniki).

    A – miękiszowej                         C - naczynia
    B – przewodzącej                        D - rurki sitowe

    7. Sok z brzozy był pity już przez naszych słowiańskich przodków. Ta słodka ciecz, której dziś przypisuje się właściwości lecznicze, pozwalała na wzmocnienie organizmu po zimie. Sok zbierano wczesną wiosną przez płytkie nacięcie pnia drzewa. Ze zranienia wypływała ciecz zawierająca związki organiczne wytworzone w liściu przed zimą, a potem gromadzone w komórkach tej tkanki, która przewodzi w roślinie asymilaty z liści do korzeni.

    Uzupełnij informację, wybierając poprawne odpowiedzi A-B oraz 1-2.


    Po nacięciu pnia brzozy wczesną wiosną
    ze zranienia wypływa
    ¨A  woda z solami
           mineralnymi
    która jest transportowana w roślinie przez
    ¨1  naczynia

           w drewnie.
    ¨B  ciecz z produktami

            fotosyntezy
    ¨2  rurki sitowe
           w łyku.



    8. Miękisz asymilacyjny obecny jest w:
    A.korzeniu  marchwi
    B.cierniach kaktusa
    C.liściu topoli
    D.kłączu paproci


    9. Miękisz spichrzowy obecny jest w :
    A.liściach cebuli
    B.korzeniu marchwi
    C.bulwie ziemniaka
    D.wszystkich wymienionych organach

    10. Masz wykonać preparat mikroskopowy miękiszu wodnego. Wykorzystasz do tego celu:
    A.korzeń buraka
    B.liść aloesu
    C.liść kaktusa
    D.wszystkie wymienione organy
      

    11. Zasadnicza funkcja liścia to:
    A.ochrona kwiatu
    B.magazynowanie wody
    C.odżywianie rośliny
    D.transport wody i składników odżywczych

    12. Rolą łodygi jest:
    A.podtrzymywanie liści, kwiatów i owoców     
    B.transport wody i soli mineralnych
    C.transport substancji odżywczych (asymilatów)     
    D.wszystkie odpowiedzi są prawidłowe

    13. Istotnym przystosowaniem liści do przeprowadzania procesu fotosyntezy jest:
    A.cienka, przezroczysta skórka przepuszczająca światło
    B.obecność gęstej sieci wiązek przewodzących, transportujących m.in. wodę  i sole mineralne
    C.obecność miękiszu asymilacyjnego z dużą ilością chloroplastów
    D.wszystkie odpowiedzi są poprawne


    14. System korzeniowy taki jak na rysunku A występuje u:
    A.sosny
    B.marchwi
    C.słonecznika
    D.kukurydzy





    15. Liść taki jak na rysunku B możemy zaobserwować u:
    A.paproci
    B.jesionu
    C.robinii akacjowej
    D.wszystkich wymienionych




    16. Wybierz spośród podanych odpowiedzi A-D ten zestaw, w którym poprawnie przyporządkowano modyfikację łodygi do odpowiedniego rysunku.















    A.
    łodyga spichrzowa
    kłącze
    bulwa
    rozłogi
    B.
    ciernie
    łodyga spichrzowa
    rozłogi
    ssawki
    C.
    łodyga wodonośna
    rozłogi
    bulwa
    kłącze
    D.
    łodyga asymilacyjna
    łodyga
    kłącze
    bulwa
    17. Wybierz ten wiersz tabeli (A-D), w którym rodzajom zmodyfikowanych liści przyporządkowano odpowiednie przykłady roślin.



    liście spichrzowe
    liście pułapkowe
    liście
    wabiące
    liście
    czepne
    A
    cebula
    poinsecja
    dzbanecznik
    bluszcz
    B
    groszek
    poinsecja
    poinsecja
    cebula
    C
    kapusta
    dzbanecznik
    poinsecja
    groszek
    D
    cebula
    muchołówka
    groszek
    poinsecja



    18. Mama poprosiła cię o zrobienie zakupów. Na liście znalazły się cztery warzywa: ziemniaki, kalafior, ogórek i marchew. Warzywo to słowo bardzo często używane w mowie potocznej, oznaczające roślinę lub jej część, która może być pokarmem dla człowieka. Warzywem mogą być więc korzenie, kwiaty, owoce, liście lub całe pędy. Wskaż, które warzywo z twojej listy zakupów jest w rzeczywistości owocem:
    A.bulwa ziemniaka
    B.ogórek
    C.główka kalafiora
    D.marchew


    19. Bluszcz to pnącze, które wspina się po ścianie lub pniu drzewa, przyczepiając się do tego podłoża za pomocą:
    A.łodygi wijącej
    B.korzeni czepnych
    C.wąsów czepnych
    D.ssawek


    20. Muchołówka wabi owady, które staną się jej ofiarą za pomocą:
    A.kwiatów
    B.liści pułapkowych
    C.ssawek
    D.owoców



    21.Rośliny bagienne są w stanie utrzymać się w grząskim podłożu dzięki:
    A.korzeniom podporowym
    B.korzeniom czepnym
    C.rozłogom
    D.kłączom

    22. Rysunek przedstawia truskawkę.
    Organ wskazany na rysunku strzałką służy do:

    A.rozmnażania bezpłciowego
    B.rozmnażania płciowego
    C.magazynowania substancji odżywczych
    D.pobierania wody i soli mineralnych
    23. Rysunek przedstawia ziemniaka.

    Poniżej podano funkcje wybranych organów rośliny:
    1.rozmnażanie płciowe
    2.rozmnażanie bezpłciowe
    3.gromadzenie substancji zapasowych
    4.pobieranie wody i soli mineralnych
    5.przeprowadzanie wymiany gazowej

    Organ wskazany na rysunku strzałką pełni funkcje:
    A.1 i 2
    B.2 i 3
    C.3 i 4
    D.4 i 5

    24. Rysunek przedstawia kaktusa.

    Poniżej podano funkcje wybranych organów rośliny:
    1.rozmnażanie płciowe
    2.rozmnażanie bezpłciowe
    3.gromadzenie wody
    4.pobieranie wody i soli mineralnych
    5.przeprowadzanie fotosyntezy
    6.ochrona przed zwierzętami

     Łodyga tej rośliny służy do:

    A.1 i 3
    B.2 i 5
    C.3 i 4
    D.3 i 5


    25. Uzupełnij zdania, wybierając odpowiedzi spośród A-H.

    Stężenie roztworu w glebie jest   ¨A / ¨B,  niż stężenie roztworu w komórkach korzenia. Pobieranie wody przez korzeń odbywa się w  ¨C / ¨.  Stąd woda dostaje  się w głąb korzenia do tkanki ¨E / ¨, która transportuje ją w górę łodygi.  Podczas  ¨G / ¨H woda w postaci pary wodnej wydostaje się z liści przez aparaty szparkowe.

    A – niższe               B - wyższe
    C – stożku wzrostu        D – strefie włośnikowej
    E – miękiszowej           F – przewodzącej
    G – transpiracji           H – osmozy








    26. Które cechy kwiatu są przystosowaniem do wiatropylności?
    1.wytwarzanie dużych, barwnych płatków korony
    2.wytwarzanie bardzo dużej ilości lekkiego pyłku
    3.wytwarzanie długich nitek pręcików
    4.wydzielanie intensywnego zapachu
    5.wytwarzanie ciężkiego, lepkiego pyłku

    A. 1 i 4                          
    B. 2 i 4                          
    C. 2 i 3
    D. 4 i 5


    27. Która część ziarniaka pełni podobną funkcję jak żółtko jaja?
    A.łupina                        
    B.owocnia                     
    C.bielmo                       
    D.zarodek


    28. Zarodek kukurydzy znajdujący się w ziarniaku:
    A.odżywia się autotroficznie, oddycha beztlenowo
    B.odżywia się kosztem bielma, oddycha tlenowo
    C.odżywia się kosztem łupiny owocowo-nasiennej, oddycha tlenowo
    D.odżywia się kosztem bielma, oddycha beztlenowo


    29. Na proces kiełkowania nasion mają wpływ:
    A.temperatura i woda
    B.światło i temperatura
    C.dwutlenek węgla i woda
    D.dwutlenek węgla i światło

    Odpowiedź do zadania gimnazjalnego: znajdującego się tutaj
    rośliny okrytonasienne (bo tylko okrytonasienne wytwarzają owoce)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz