Wymagania na klasówkę z ekologii
Klasa 3
- Wyjaśniasz czym zajmuje się ekologia. (podręcznik str.75)
- Wyjaśniasz co to jest nisza ekologiczna (i czym różni się od siedliska organizmu). (str. 76)
- Wymieniasz podstawowe czynniki wpływające na organizmy lądowe i wodne. Opisujesz ich znaczenie. (str. 76-78)
- Potrafisz wykreślić zakres tolerancji mając dane dotyczące wymagań organizmu (populacji). Potrafisz odczytać z wykresu optimum, minimum i maksimum danego czynnika. (rysunek str. 77)
- Wyjaśniasz jakie znaczenie dla organizmów ma to, że woda jest dobrym rozpuszczalnikiem, ma duże napięcie powierzchniowe i duże ciepło parowania. (str. 79)
- Podajesz definicję i przykłady populacji. Wymieniasz cech charakteryzujące populację. (str. 82- 85 i 88)
- Wymieniasz oddziaływania populacji w biocenozie (antagonistyczne i nieantagonistyczne), określasz wzajemne zależności między organizmami (tabelka str.89)
- Przedstawiasz na przykładach zasoby, o które konkurują organizmy (konkurencja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa) oraz możliwe skutki konkurencji. (str. 89-92)
- Przedstawiasz na przykładach roślinożerców (ssaków) adaptację do odżywiania się pokarmem roślinnym. Podajesz przykłady roślinnych przystosowań służących obronie przed zjadaniem. (str. 93-98)
- Przedstawiasz na przykładach mięsożernych ssaków, adaptacje drapieżników do chwytania zdobyczy; podajesz przykłady obronnych adaptacji potencjalnych ofiar. (str.98-105)
- Podajesz przykłady drapieżnych roślin i wyjaśniasz znaczenie takiego trybu życia dla tych roślin. (str.106)
- Przedstawiasz adaptacje (przystosowania) do pasożytniczego trybu życia: tasiemca i pijawki.
- Podajesz przykłady pasożytów należących do poszczególnych KRÓLESTW.
- Wyjaśniasz różnice między mutualizmem a protokooperacją (podając odpowiednia przykłady)
- Wyjaśniasz wzajemne zależności organizmów zachodzące w przypadkach: mikoryzy, porostu, związku roślin motylkowatych i bakterii brodawkowych.
- Podajesz przykłady komensalizmu (współbiesiadnictwa) str.114
- Wymieniasz elementy biocenozy i biotopu
- Potrafisz zapisać łańcuch pokarmowy (troficzny) określając producenta, konsumentów (i ewentualnych destruentów)
- Opisujesz kierunek przepływu energii w ekosystemie.
- Potrafisz opisać krążenie węgla w ekosystemie (uwzględniasz takie zjawiska jak: fotosynteza, oddychanie, spalanie, tworzenie się paliw kopalnych, rozkład martwych ciał organizmów)
- Potrafisz opisać krążenie azotu w ekosystemie (uwzględniasz takie zjawiska jak: pobieranie azotu przez rośliny i zwierzęta (zwróć uwagę na rodzaj związku chemicznego), sposoby tworzenia się azotanów z azotu atmosferycznego, nitryfikację i denitryfikację)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz