czwartek, 28 stycznia 2016

Wymagania dla klas trzecich - EKOLOGIA



Wymagania na klasówkę z ekologii
Klasa 3

  1. Wyjaśniasz czym zajmuje się ekologia. (podręcznik str.75)
  2. Wyjaśniasz co to jest nisza ekologiczna (i czym różni się od siedliska organizmu). (str. 76)
  3. Wymieniasz podstawowe czynniki wpływające na organizmy lądowe i wodne. Opisujesz ich znaczenie. (str. 76-78)
  4. Potrafisz wykreślić zakres tolerancji mając dane dotyczące wymagań organizmu (populacji). Potrafisz odczytać z wykresu optimum, minimum i maksimum danego czynnika. (rysunek str. 77)
  5. Wyjaśniasz jakie znaczenie dla organizmów ma to, że woda jest dobrym rozpuszczalnikiem, ma duże napięcie powierzchniowe i duże ciepło parowania. (str. 79)
  6. Podajesz definicję i przykłady populacji. Wymieniasz cech charakteryzujące populację. (str. 82- 85 i 88)
  7. Wymieniasz oddziaływania populacji w biocenozie (antagonistyczne i nieantagonistyczne), określasz wzajemne zależności między organizmami (tabelka str.89)
  8. Przedstawiasz na przykładach zasoby, o które konkurują organizmy (konkurencja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa) oraz możliwe skutki konkurencji. (str. 89-92)
  9. Przedstawiasz na przykładach roślinożerców (ssaków) adaptację do odżywiania się pokarmem roślinnym. Podajesz przykłady roślinnych przystosowań służących obronie przed zjadaniem. (str. 93-98)
  10. Przedstawiasz na przykładach mięsożernych ssaków, adaptacje drapieżników do chwytania zdobyczy; podajesz przykłady obronnych adaptacji potencjalnych ofiar. (str.98-105)
  11. Podajesz przykłady drapieżnych roślin i wyjaśniasz znaczenie takiego trybu życia dla tych roślin. (str.106)
  12. Przedstawiasz adaptacje (przystosowania) do pasożytniczego trybu życia: tasiemca i pijawki.
  13. Podajesz przykłady pasożytów należących do poszczególnych KRÓLESTW.
  14. Wyjaśniasz różnice między mutualizmem a protokooperacją (podając odpowiednia przykłady)
  15. Wyjaśniasz wzajemne zależności organizmów zachodzące w przypadkach: mikoryzy, porostu, związku roślin motylkowatych i bakterii brodawkowych.
  16. Podajesz przykłady komensalizmu (współbiesiadnictwa) str.114
  17. Wymieniasz elementy biocenozy i biotopu
  18. Potrafisz zapisać łańcuch pokarmowy (troficzny) określając producenta, konsumentów (i ewentualnych destruentów)
  19. Opisujesz kierunek przepływu energii w ekosystemie.
  20. Potrafisz opisać krążenie węgla w ekosystemie (uwzględniasz takie zjawiska jak: fotosynteza, oddychanie, spalanie, tworzenie się paliw kopalnych, rozkład martwych ciał organizmów)
  21. Potrafisz opisać krążenie azotu w ekosystemie (uwzględniasz takie zjawiska jak: pobieranie azotu przez rośliny i zwierzęta (zwróć uwagę na rodzaj związku chemicznego), sposoby tworzenia się azotanów z azotu atmosferycznego, nitryfikację i denitryfikację)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz