sobota, 31 grudnia 2016

Wymagania dla klas pierwszych - od wirusów do grzybów



Uczeń:
• podaje charakterystyczne cechy budowy komórki bakterii i cząsteczki wirusów
(określa warunki , w których funkcjonują bakterie patrz tutaj)
• wymienia cechy, którymi wirusy różnią się od organizmów
• podaje przykłady bakterii i wirusów (opisuje etapy namnażania się wirusa w komórce)
• określa znaczenie bakterii w przyrodzie i gospodarce człowieka (podaje przykłady wykorzystania bakterii w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym itp) patrz tutaj

• charakteryzuje wybrane czynności życiowe bakterii (oddychanie patrz tutaj, odżywianie patrz tutaj i rozmnażanie patrz tutaj)
• wymienia choroby bakteryjne i wirusowe
• ocenia znaczenie bakterii i wirusów (pozytywne i negatywne z punktu widzenia człowieka)
• ocenia rolę bakterii jako symbiontów i destruentów (podaje konkretne przykłady symbiozy bakterii z innymi organizmami)


• wymienia miejsca występowania protistów
• wymienia grupy organizmów należących do protistów, podając ich charakterystyczne cechy
• omawia czynności życiowe poszczególnych grup protistów (sposób poruszania się protistów zwierzęcych, oddychanie, sposób odżywiania się)
• wykazuje chorobotwórcze znaczenie protistów (wymienia choroby wywołane przez protisty oraz określa sposób ich przenoszenia )

• wskazuje środowisko życia glonów
• podaje przykłady organizmów należących do glonów (i jednocześnie do bakterii, protista lub roślin)
• wymienia wspólne cechy organizmów zaliczanych do glonów
• omawia znaczenie glonów w przyrodzie i gospodarce człowieka
• wyjaśnia, że glony to grupa ekologiczna, do której należą przedstawiciele trzech królestw
• omawia wybrane czynności życiowe glonów (odżywianie)
• analizuje wpływ zakwitów glonów na inne organizmy w środowisku (eutrofizacja)
• wyjaśnia zależność między głębokością a występowaniem określonych grup glonów (zielenic, krasnorostów i brunatnic)

• opisuje budowę komórki grzybów (określa warunki niezbędne do życia grzybów)
• wymienia sposoby rozmnażania się grzybów
• rozpoznaje porosty wśród innych organizmów
• omawia czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie i rozmnażanie) patrz tutaj


• podaje przykłady znaczenia grzybów w przyrodzie i gospodarce człowieka parz tutaj
• rozpoznaje porosty jako organizmy zbudowane z grzybni i glonu. patrz tutaj
(określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu)
• wyjaśnia, co to jest grzybica 
• charakteryzuje budowę grzybów owocnikowych
• wykazuje znaczenie mikoryzy dla grzyba i rośliny
• określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu
• proponuje sposób badania czystości powietrza, znając wrażliwość porostów na zanieczyszczenia tlenkami siarki patrz tutaj
• rozpoznaje i podaje nazwy różnych form morfologicznych porostów (kształt plechy)
wyjaśnia kim był A. Fleming i czym zasłużył się dla nauki tutaj
ważne pojęcia: 
bioindykatory
grzybica
grzybnia
mikoryza
obieg materii w przyrodzie
organizmy pionierskie
owocnik
strzępki
wodniczka pokarmowa
wodniczka tętniąca
nibynóżki, rzęski, wici
antybiotyki
bobowate (rośliny motylkowe)
butwienie
gnicie
kolonia
przetrwalniki
sinice
Wszystkie pojęcia wyjaśnione są w słowniczkach po odpowiednich rozdziałach w epodręczniku cz1.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz