Uczeń:
•
podaje charakterystyczne cechy budowy komórki bakterii i cząsteczki wirusów
(określa warunki , w których funkcjonują bakterie patrz tutaj)
(określa warunki , w których funkcjonują bakterie patrz tutaj)
•
wymienia cechy, którymi wirusy różnią się od organizmów
•
podaje przykłady bakterii i wirusów (opisuje etapy namnażania się wirusa w komórce)
•
określa znaczenie bakterii w przyrodzie i gospodarce człowieka (podaje przykłady wykorzystania bakterii w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym itp) patrz tutaj
• charakteryzuje wybrane czynności życiowe bakterii (oddychanie patrz tutaj, odżywianie patrz tutaj i rozmnażanie patrz tutaj)
•
wymienia choroby bakteryjne i wirusowe
•
ocenia znaczenie bakterii i wirusów (pozytywne i negatywne z punktu widzenia człowieka)
•
ocenia rolę bakterii jako symbiontów i destruentów (podaje konkretne przykłady symbiozy bakterii z innymi organizmami)
• wymienia miejsca występowania protistów
•
wymienia grupy organizmów należących do protistów, podając ich charakterystyczne cechy
•
omawia czynności życiowe poszczególnych grup protistów (sposób poruszania się protistów zwierzęcych, oddychanie, sposób odżywiania się)
•
wykazuje chorobotwórcze znaczenie protistów (wymienia choroby wywołane przez protisty oraz określa sposób ich przenoszenia )
• wskazuje środowisko życia glonów
•
podaje przykłady organizmów należących do glonów (i jednocześnie do bakterii, protista lub roślin)
•
wymienia wspólne cechy organizmów zaliczanych do glonów
•
omawia znaczenie glonów w przyrodzie i gospodarce człowieka
• wyjaśnia, że glony to grupa ekologiczna, do której należą
przedstawiciele trzech królestw
•
omawia wybrane czynności życiowe glonów (odżywianie)
•
analizuje wpływ zakwitów glonów na inne organizmy w środowisku (eutrofizacja)
•
wyjaśnia zależność między głębokością a występowaniem określonych grup glonów (zielenic, krasnorostów i brunatnic)
•
opisuje budowę komórki grzybów (określa warunki niezbędne do życia grzybów)
•
wymienia sposoby rozmnażania się grzybów
•
rozpoznaje porosty wśród innych organizmów
•
omawia czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie i rozmnażanie) patrz tutaj
•
podaje przykłady znaczenia grzybów w przyrodzie i gospodarce człowieka parz tutaj
•
rozpoznaje porosty jako organizmy zbudowane z grzybni i glonu. patrz tutaj
(określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu)
•
wyjaśnia, co to jest grzybica (określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu)
• charakteryzuje budowę grzybów owocnikowych
•
wykazuje znaczenie mikoryzy dla grzyba i rośliny
•
określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu
•
proponuje sposób badania czystości powietrza, znając wrażliwość porostów na
zanieczyszczenia tlenkami siarki patrz tutaj
•
rozpoznaje i podaje nazwy różnych form morfologicznych porostów (kształt plechy)wyjaśnia kim był A. Fleming i czym zasłużył się dla nauki tutaj
bioindykatory
grzybica
grzybnia
mikoryza
obieg materii w przyrodzie
organizmy pionierskie
owocnik
strzępki
wodniczka pokarmowa
wodniczka tętniąca
nibynóżki, rzęski, wici
antybiotyki
bobowate (rośliny motylkowe)
butwienie
gnicie
kolonia
przetrwalniki
sinice
Wszystkie pojęcia wyjaśnione są w słowniczkach po odpowiednich rozdziałach w epodręczniku cz1.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz