niedziela, 14 lutego 2016

Wymagania dla klas pierwszych. DZIAŁ IV



Co trzeba umieć z działu IV – ŚWIAT  ROŚLIN

Podaję te wymagania teraz, kiedy dopiero zaczynamy pracować nad tymi zagadnieniami. Mam nadzieję, że pomoże Wam to w codziennej nauce. Podane wymagania będą, oczywiście, obowiązywać na sprawdzianie i ewentualnych kartkówkach.

  1. Wymieniasz grupy roślin będących plechowcami i organowcami.
  2. Wymieniasz grupy organowców zarodnikowych i nasiennych.
  3. Wymieniasz organy, które występują u poszczególnych grup organowców (mszaków, paprotników, nagonasiennych i okrytonasiennych)
  4. Określasz podstawowe funkcje każdego organu.
  5. Wiesz co to są gametofit i sporofit. Potrafisz wyjaśnić,
a)     które pokolenie rozmnaża się płciowo a które bezpłciowo,
b)     które pokolenie powstaje z zarodników a które z zapłodnionej komórki jajowej
c)      które pokolenie jest samożywne a które żyje kosztem drugiego (zwróć uwagę, że inaczej jest u mszaków, paprotników i nasiennych)
  1. Opisujesz budowę gametofitu i sporofitu u mchów i paproci.
  2. Wyjaśniasz rolę wody w rozmnażaniu płciowym mchów i paproci.
  3. Wymieniasz grupy mszaków i paprotników.
  4. Wyjaśniasz znaczenie karbońskich paprotników dla gospodarki.
  5. Potrafisz podać charakterystyczną cechę występujących w Polsce nagonasiennych (nagozalążkowych)
  6. Wyjaśniasz dlaczego iglaste występują naturalnie na terenach o surowym, zimnym klimacie. (podręcznik str. 123)
  7. Opisujesz cykl rozrodczy sosny. Wyjaśniasz:
a)     Jak zbudowany jest kwiat żeński (owocolistek)?
b)     Jak zbudowany jest kwiat męski (pręcik)?
c)      Gdzie powstają (są ukryte małe gametofity męski i żeński), gdzie powstają komórki rozrodcze?
d)     W jaki sposób ziarno pyłku przedostaje się do kwiatu żeńskiego?
e)     W jaki sposób plemnik przedostaje się do komórki jajowej? (rola łagiewki pyłkowej)
f)        Wyjaśniasz co oznaczają pojęcia wiatropylność i wiatrosiewność.
  1. Gatunki, które powinieneś umieć zaliczyć do odpowiedniej grupy roślin: płonnik, porostnica, torfowiec, widłak gożdzisty i widłak wroniec, skrzyp polny, narecznica samcza, sosna zwyczajna, świerk pospolity, jodła pospolita (biała), modrzew europejski, cis pospolity, jałowiec pospolity, miłorząb dwuklapowy,
  2. Wymieniasz i wskazujesz na rysunku (zdjęciu lub żywym okazie) części kwiatu okrytonasiennych. Opisujesz znaczenie każdego elementu dla rozmnażania się rośliny.
  3. Wymieniasz sposoby zapylenia występujące u okrytonasiennych i podajesz przykłady przystosowań w budowie kwiatu do sposobu zapylania. (w podręczniku na stronach136-138 oraz 150-151)
  4. Opisujesz cykl rozrodczy jabłoni. Wyjaśniasz:
a)     Gdzie powstają (są ukryte małe gametofity męski i żeński), gdzie powstają komórki rozrodcze?
b)     Na czym polega „podwójne zapłodnienie”?
c)      Jak powstaje nasienie i owoc?
  1. Wskazujesz i nazywasz na rysunku (zdjęciu lub żywym okazie) części nasienia i określasz znaczenie każdego elementu.
  2. Wymieniasz czynniki niezbędne do kiełkowania nasion.
  3. Potrafisz odróżnić owoc suchy od mięsistego. Rozpoznajesz owoce suche: strąk, torebkę, orzech, ziarniak. Rozpoznajesz owoce mięsiste zbiorowe i pojedyncze: jagodę, pestkowca i szupinkę
  4. Wyjaśniasz w jaki sposób owoce pomagają w rozsiewaniu nasion.
  5. Wymieniasz sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin.
  6. Opisujesz budowę i funkcję tkanek roślinnych stałych (miękiszów, wzmacniających, przewodzących, okrywających) i twórczych. Rozpoznajesz te tkanki na rysunku lub zdjęciu, wskazujesz miejsce ich występowania w roślinie. Wyjaśniasz w jaki sposób każda tkanka jest przystosowana do pełnienia swojej funkcji.
  7. Określasz położenie tkanek w określonych organach.
  8. Opisujesz budowę zewnętrzną liścia, korzenia łodygi (pędu)
  9. Opisujesz sposób pobierania wody przez korzeń na drodze osmozy.
( patrz również znane już zjawisko mikoryzy i współpracy korzeni z bakteriami
brodawkowymi)
25. Wyjaśniasz zjawisko opadania liści na zimę w klimacie umiarkowanym. (str.164)
  1. Opisujesz modyfikacje liścia, korzeni i łodyg (wyjaśniasz ich znaczenie dla rośliny)
  2. Podajesz przykłady roślin wieloletnich (w tym bylin) i jednorocznych oraz dwuletnich.
  3. Potrafisz odróżnić roślinę dwuliścienną od jednoliściennej po charakterystycznych cechach budowy.

 Jest tego sporo. Jeśli komuś naprawdę wystarczy dwójka to konieczne jest przygotowanie na sprawdzian punktów: 4, 14, 15, 17, 18, 20, 22, 24, 26.

3 komentarze: