Co trzeba umieć z działu IV
– ŚWIAT ROŚLIN
Podaję te wymagania teraz,
kiedy dopiero zaczynamy pracować nad tymi zagadnieniami. Mam nadzieję, że
pomoże Wam to w codziennej nauce. Podane wymagania będą, oczywiście,
obowiązywać na sprawdzianie i ewentualnych kartkówkach.
- Wymieniasz grupy roślin będących plechowcami i organowcami.
- Wymieniasz grupy organowców zarodnikowych i nasiennych.
- Wymieniasz organy, które występują u poszczególnych grup organowców (mszaków, paprotników, nagonasiennych i okrytonasiennych)
- Określasz podstawowe funkcje każdego organu.
- Wiesz co to są gametofit i sporofit. Potrafisz wyjaśnić,
a) które pokolenie rozmnaża się płciowo a które
bezpłciowo,
b) które pokolenie powstaje z zarodników a które z
zapłodnionej komórki jajowej
c) które pokolenie jest samożywne a które żyje kosztem
drugiego (zwróć uwagę, że inaczej jest u mszaków, paprotników i nasiennych)
- Opisujesz budowę gametofitu i sporofitu u mchów i paproci.
- Wyjaśniasz rolę wody w rozmnażaniu płciowym mchów i paproci.
- Wymieniasz grupy mszaków i paprotników.
- Wyjaśniasz znaczenie karbońskich paprotników dla gospodarki.
- Potrafisz podać charakterystyczną cechę występujących w Polsce nagonasiennych (nagozalążkowych)
- Wyjaśniasz dlaczego iglaste występują naturalnie na terenach o surowym, zimnym klimacie. (podręcznik str. 123)
- Opisujesz cykl rozrodczy sosny. Wyjaśniasz:
a) Jak zbudowany jest kwiat żeński (owocolistek)?
b) Jak zbudowany jest kwiat męski (pręcik)?
c) Gdzie powstają (są ukryte małe gametofity męski i
żeński), gdzie powstają komórki rozrodcze?
d) W jaki sposób ziarno pyłku przedostaje się do kwiatu
żeńskiego?
e) W jaki sposób plemnik przedostaje się do komórki
jajowej? (rola łagiewki pyłkowej)
f)
Wyjaśniasz co
oznaczają pojęcia wiatropylność i wiatrosiewność.
- Gatunki, które powinieneś umieć zaliczyć do odpowiedniej grupy roślin: płonnik, porostnica, torfowiec, widłak gożdzisty i widłak wroniec, skrzyp polny, narecznica samcza, sosna zwyczajna, świerk pospolity, jodła pospolita (biała), modrzew europejski, cis pospolity, jałowiec pospolity, miłorząb dwuklapowy,
- Wymieniasz i wskazujesz na rysunku (zdjęciu lub żywym okazie) części kwiatu okrytonasiennych. Opisujesz znaczenie każdego elementu dla rozmnażania się rośliny.
- Wymieniasz sposoby zapylenia występujące u okrytonasiennych i podajesz przykłady przystosowań w budowie kwiatu do sposobu zapylania. (w podręczniku na stronach136-138 oraz 150-151)
- Opisujesz cykl rozrodczy jabłoni. Wyjaśniasz:
a) Gdzie powstają (są ukryte małe gametofity męski i
żeński), gdzie powstają komórki rozrodcze?
b) Na czym polega „podwójne zapłodnienie”?
c) Jak powstaje nasienie i owoc?
- Wskazujesz i nazywasz na rysunku (zdjęciu lub żywym okazie) części nasienia i określasz znaczenie każdego elementu.
- Wymieniasz czynniki niezbędne do kiełkowania nasion.
- Potrafisz odróżnić owoc suchy od mięsistego. Rozpoznajesz owoce suche: strąk, torebkę, orzech, ziarniak. Rozpoznajesz owoce mięsiste zbiorowe i pojedyncze: jagodę, pestkowca i szupinkę
- Wyjaśniasz w jaki sposób owoce pomagają w rozsiewaniu nasion.
- Wymieniasz sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin.
- Opisujesz budowę i funkcję tkanek roślinnych stałych (miękiszów, wzmacniających, przewodzących, okrywających) i twórczych. Rozpoznajesz te tkanki na rysunku lub zdjęciu, wskazujesz miejsce ich występowania w roślinie. Wyjaśniasz w jaki sposób każda tkanka jest przystosowana do pełnienia swojej funkcji.
- Określasz położenie tkanek w określonych organach.
- Opisujesz budowę zewnętrzną liścia, korzenia łodygi (pędu)
- Opisujesz sposób pobierania wody przez korzeń na drodze osmozy.
(
patrz również znane już zjawisko mikoryzy i współpracy korzeni z bakteriami
brodawkowymi)
25.
Wyjaśniasz zjawisko opadania liści na zimę w klimacie umiarkowanym. (str.164)
- Opisujesz modyfikacje liścia, korzeni i łodyg (wyjaśniasz ich znaczenie dla rośliny)
- Podajesz przykłady roślin wieloletnich (w tym bylin) i jednorocznych oraz dwuletnich.
- Potrafisz odróżnić roślinę dwuliścienną od jednoliściennej po charakterystycznych cechach budowy.
Jest tego sporo. Jeśli komuś naprawdę
wystarczy dwójka to konieczne jest przygotowanie na sprawdzian punktów: 4,
14, 15, 17, 18, 20, 22, 24, 26.
Izi
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń